Školní žákovský parlament
Školní parlamenty jsou chápány jako důležité nástroje pro rozvoj občanské výchovy a demokratické kultury u žáků. Pomáhají žákům rozvíjet dovednosti, jako je komunikace, spolupráce, odpovědnost a schopnost ovlivňovat své okolí.
Žákovský parlament je také platformou pro řešení problémů, vylepšování školního prostředí a zapojování žáků do dění ve škole.
Školní žákovský parlament představuje důležitý prvek demokratického života školy a má zásadní smysl i funkci v rozvoji žákovských kompetencí v rámci Rámcového vzdělávacího programu (RVP).
Žákovský parlament umožňuje žákům aktivně se podílet na správě školy, vyjadřovat své názory, předkládat návrhy a podílet se na rozhodování o dění ve škole. Tímto způsobem žáci získávají zkušenost s demokracií v praxi, učí se chápat svá práva i povinnosti a rozvíjejí odpovědnost za své jednání a rozhodnutí. Parlament je prostředníkem mezi žáky, učiteli a vedením školy, zvyšuje informovanost a přispívá k pozitivnímu klimatu školy.
Význam žákovského parlamentu pro rozvoj klíčových kompetencí je nesporný. Parlament rozvíjí zejména:
Kompetence občanské – žáci se učí respektovat pravidla, spolupracovat, přijímat odpovědnost a aktivně se zapojovat do života společnosti.
Komunikační dovednosti – členové parlamentu se učí formulovat a prezentovat své názory, argumentovat a naslouchat druhým.
Sociální a personální kompetence – práce v týmu, respekt k odlišným názorům, řešení konfliktů a spolupráce napříč třídami a ročníky.
Kompetence k řešení problémů a k učení – žáci hledají způsoby, jak zlepšit prostředí školy, navrhují a realizují projekty, reflektují jejich přínos a učí se z vlastních zkušeností.
Parlament také podporuje partnerskou komunikaci mezi žáky a učiteli, napomáhá vytvářet příjemné školní klima a přispívá k prevenci negativních jevů ve škole. Dává žákům možnost reálně ovlivnit prostředí, ve kterém se pohybují, a zažít pocit, že jejich názor má váhu a může vést ke změně.
Zavedení žákovského parlamentu tak naplňuje průřezové téma „Výchova demokratického občana“ a přispívá k formování aktivních, odpovědných a samostatných osobností, což je jeden z hlavních cílů současného vzdělávání.
Pravidla žákovského parlamentu na naší škole:
• V žákovském parlamentu jsou zástupci všech ročníků kromě 1. tříd.
• Ve třídách jsou zvoleni dva zástupci, a to vždy na konci školního roku.
• Na druhém stupni jsou voleni dva zástupci kolektivem třídy.
• Na prvním stupni je volen jeden zástupce třídním učitelem, druhý zástupce třídním kolektivem. V případě dohody s třídním učitelem je možné volit oba zástupce třídním kolektivem.
• Třídní učitel má vždy právo veta při volbě zástupců.
• Zástupci jsou voleni na dvouleté volební období.
• Zástupcem se stává žák třídy vždy dobrovolně, ne proti své vůli.
• Schůzky zástupců se konají pravidelně každý měsíc.
• Účast zástupců tříd alespoň v zastoupení jednoho z dvojice.
• Účast na parlamentu není důvodem k neznalosti učiva.
• Práci parlamentu zahajujeme na začátku školního roku jednodenním teambuildingem, kde se členové parlamentu seznamují.
• Nově ustanovený parlament zvolí dva kandidáty na předsedu parlamentu.
• Týden před volbami probíhá předvolební kampaň obou kandidátů.
• Volby předsedy se konají v rámci projektového dne „Volby“ a účastní se jich celá škola.
• Vedení parlamentu, které tvoří předseda a dva místopředsedové, je voleno na období jednoho roku.
• Místopředsedy si jmenuje nový předseda parlamentu z řad členů parlamentu.
• Jsou rozděleny další funkce nutné pro úspěšné fungování parlamentu
• Vedení parlamentu je delegováno parlamentem ke komunikaci s vedením školy.
• Vedení parlamentu je povinné informovat parlament o výsledcích jednání s vedením školy.
• Člen parlamentu může být kdykoli odvolán z důvodu hrubého porušení či soustavného porušování školního řádu, a to platí i pro vedení parlamentu.
• Při odvolání předsedy parlamentu je nové vedení zvoleno pouze členy parlamentu.
• Zástupci tříd jsou povinni předávat informace třídním kolektivům a aktivně spolupracovat s třídním učitelem.
• Zástupci tříd předávají připomínky vznesené třídou na schůzkách školního parlamentu.
• Člen parlamentu má právo vystoupit z parlamentu s vědomím následků, které to přináší třídním kolektivům.