Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (PDF)

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) je zařízení, které představuje vzájemně propojený celek výchovné oblasti školy (výchovné a kariérové poradenství) a preventivní oblasti školy (primární prevence) a hlavním jeho cílem je poskytování poradenských služeb ve škole. Výchovný (poradenský) a preventivní tým je složený z ředitele školy, výchovného poradce, školního metodika prevence, třídních učitelů a učitelek. Další poradenské služby pak v rámci ŠPP zajišťuje školní psycholog a školní speciální pedagog.  

Veškeré standardní poradenské služby jsou poskytovány zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce. Některé poradenské služby mohou využít i pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci školy a jejich rodinní příslušníci.

Základní principy a zásady práce ve škole: 

  • poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
  • dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
    a realizují se s plnou podporou vedení školy a s podporou celého pedagogického sboru,
  • klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitel školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog a třídní učitelé a třídní učitelky, 
  • spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace
    v širokém okolí školy, 
  • školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy, 
  • neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, sekt
    a sektářství a aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
  • při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
  • při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem; neefektivní, a tedy zbytečné jsou jednorázové aktivity typu přednášky pro velkou skupinu posluchačů bez možnosti diskuse
    (s výjimkou seznámení rodičů s programem školy),
  • všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.

Charakteristika a zajištění poradenských služeb ve škole 

V programu poradenských služeb ve škole management školy popisuje a vymezuje rozsah činností pedagogických pracovníků školního poradenského pracoviště, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:  

  1. poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  2. sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  3. prevenci školní neúspěšnosti,
  4. kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  5. podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  6. průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  7. včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  8. předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  9. průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  10. metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  11. spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  12. spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole je také zajišťováno i školním psychologem a školním speciálním pedagogem (je-li k dispozici).

Škola spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností a služeb zajišťovaných školou.   

Škola poskytuje bezplatně standardní poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům.  

  „Nedají se zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“

 Pedagogičtí pracovníci

Jaké činnosti vykonávají? Čtěte jednotlivé články:

Výchovný poradce - NPI ČR | Inkluze v praxi - Výchovný poradce

Školní metodik prevence - NPI ČR | Inkluze v praxi - Školní metodik prevence

Školní psycholog - NPI ČR | Inkluze v praxi - Školní psycholog

Školní speciální pedagog - NPI ČR | Inkluze v praxi - Školní speciální pedagog


Další informace:

MŠMT:  

1. PRÁVNÍ PŘEDPISY A SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTY, MŠMT ČR (msmt.cz)

 

NÚV:

Wiki - Wiki (rvp.cz)

 

Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.,
o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky

Sbírka zákonů a Sbírka mezinárodních smluv - Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)

 

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění účinném od 1. 1. 2018 – přehled základních změn

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2018, MŠMT ČR (msmt.cz)