Primární prevence

ŠKOLNÍ PREVENTISTA

  • Mgr. Veronika Benešová
  • Kontakt: telefon: 412 526 498, mobil: 777 719 065
  • Kde sídlí: Kabinet cizích jazyků (přízemí)
  • Konzultační hodiny: každýčtvrtek 10.50 – 11.45, kdykoli po předchozí domluvě

 

Na preventistu se může obrátit žák školy nebo jeho zákonný zástupce při jakémkoliv podezření na počátek či průběh rizikového chování u žáků z pohledu zákonných zástupců, spolužáků i žáků samých.

Co je prevence rizikového chování žáků?

Primární prevence rizikového chování u žáků v působnosti MŠMT se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k následujícím rizikovým projevům v chování žáků:

  • agrese,šikana,kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, násilí, domácí násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
  • záškoláctví
  • závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
  • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
  • spektrum poruch příjmu potravy
  • negativní působení sekt
  • sexuální rizikové chování

Jak probíhá prevence na škole a kdo ji zajišťuje?

Prevence rizikového chování žáků probíhá na základě Minimálního preventivního programu ZŠ, který je každoročně připravován a obnovován. Plán je tvořen na základě poznatků a hodnocení podmínek školy a čerpá ze:

  • Školského zákona 561/2004
  • Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č.j.: 21291/2010-28
  • Metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení Č.j. 24 246/2008-6
  • Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 – 2012
  • Metodický pokyn MŠMT ČR Č.j. : 10194/ 2002- 14 k jednotnému postupu při uvolňování žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví
  • Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

Do metodické a koordinační činnosti spadají následující aktivity:

Řeší výskyt sociálně patologický jevů – násilí a šikanování, záškoláctví, kriminalitu, delikvenci, vandalismus aj. forem násilného chování, užívání návykových látek(vč. alkoholu a kouření), virtuální drogy a patologické hráčství (gambling).

  • Při své práci se žáky používá pozorování, rozhovor, dotazníky, anketu, sociální hry apod.
  • Spolupracuje s PPP, Policií ČR, Městskou policií i odborem sociální péče MÚ
  • Zajišťuje některé jednorázové akce, např. besedy, přednášky s tématikou sociálně patologických jevů

Metodické a koordinační činnosti:

  • koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
  • koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu,  sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
  • koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků / cizinců. Prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti

Informační činnosti:

  • zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování pedagogům školy
  • prezentace výsledků preventivní práce školy

Poradenské činnosti:

  • vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště

 

S ČÍM SE NA MNE MŮŽETE OBRÁTIT? KTERÉ PROBLÉMY SPADAJÍ DO MÉ KOMPETENCE?

  • nezdravé vztahy v kolektivu třídy a mezi žáky školy
  • experimenty žáků s návykovými látkami
  • vandalismus, krádeže, ničení osobních věcí žáků ve škole
  • fyzické a psychické ubližování a slovní napadání žáků ve škole
  • projevy rasové a menšinové intolerance
  • domácí násilí a sexuální zneužívání
  • závislost na počítačových hrách a hracích automatech
  • … a další problémy ovlivňující vzdělávání a výchovu žáků

 

ZAJÍMAVÉ ODKAZY PRO RODIČE

Bezpečný internet:

 Dokumenty ke stažení